Краснопільська громада
Сумська область, Сумський район

МІСЦЕВИЙ ПЛАН УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ НА ТЕРИТОРІЇ КРАСНОПІЛЬСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ДО 2030 РОКУ

Дата: 29.12.2023 10:51
Кількість переглядів: 498

 

ПОГОДЖЕНО:

рішення виконкому селищної ради

29.12.2023 № 285

 

 

Фото без опису

 

 

МІСЦЕВИЙ ПЛАН УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ НА ТЕРИТОРІЇ КРАСНОПІЛЬСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ДО 2030 РОКУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023 рік

ЗМІСТ

ВСТУП

РОЗДІЛ 1. ХАРАКТЕРИСТИКА КРАСНОПІЛЬСЬКОЇ ГРОМАДИ.

1.1. Загальна характеристика.

РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ПОТОЧНОГО СТАНУ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ КРАСНОПІЛЬСЬКОЇ ГРОМАДИ.

2.1. Обсяг утворення відходів та наявна інфраструктура.

2.2. Програми, плани дій.

2.3. Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами.

2.4. Система управління осадами стічних вод від комунальних очисних споруд.

РОЗДІЛ 3. ПЛАНУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ В ГРОМАДІ.

3.1. Цілі та цільові показники МПУВ.

3.2. Сценарії місцевого плану (роздільне збирання, розробка схеми санітарного очищення населених пунктів громади).

3.3. Організація збирання побутових відходів (параметри інфраструктури збирання та вивезення побутових відходів).

3.4. Закриття «Звалища ТПВ № 82» смт Угроїди, що не відповідає санітарним та екологічним нормам.

3.5. Розвиток інфраструктури управління побутовими відходами.

3.6. Відходи рослинного походження.

3.7. Осади споруд очищення стічних вод населених пунктів.

3.8. Фінансово-економічне забезпечення системи: тарифна політика та доступність.

РОЗДІЛ ІУ. Індикатори та моніторинг виконання МПУВ.

4.1. Розробка індикаторів виконання плану.

4.2. Моніторинг МПУВ.

 

Фото без опису

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Місцевий план управління відходами розроблений відповідно (далі - МПУВ) до Регіонального плану відходами, Розпорядження Кабінету Міністрів України від                           8 листопада 2017 р. № 820-р «Про схвалення Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року».

Нормативно-правовою базою для розроблення Місцевого плану управління відходами є Закони України: «Про відходи», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про управління відходами»  Розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2017 р. № 820-р «Про схвалення Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року», інші нормативно-правові акти Президента України, Кабінету Міністрів України.

МПУВ - це комплекс взаємно пов'язаних та узгоджених в часі заходів: організаційних, технологічних, технічних, ресурсозберігаючих, екологічних, санітарно - гігієнічних, фінансово - економічних, соціальних, інформаційних, спрямованих на розв'язання проблем сфери поводження з ТПВ в населених пунктах Краснопільської  селищної ради.

План розроблений з метою реалізації невідкладних та перспективних заходів щодо збору, видалення, знешкодження, утилізації побутових відходів на основі сучасного вітчизняного та світового досвіду, правової, нормативної, техніко-економічної системи поводження з відходами, економічних, інформаційно-освітніх заходів.

Місцевий план управління відходами спрямований на поліпшення стану благоустрою населених пунктів, охорони навколишнього природного середовища, санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, створення умов для залучення коштів бюджетів усіх рівнів, інвестиційних та кредитних ресурсів, міжнародно – технічної допомог.

 

РОЗДІЛ 1. ХАРАКТЕРИСТИКА КРАСНОПІЛЬСЬКОЇ ГРОМАДИ

1.1       Загальна характеристика громади

Краснопільська громада входить в число перших створених громад у Сумській області. Перші вибори відбулися 30 квітня 2017 р. Тип громади: селищна. Населення: 20 849  чол. Кількість населених пунктів: 43. Площа громади: 919 км2. Особливість: протяжний спільний кордон з Росією.

Краснопільська селищна рада є підписантом угоди в рамках Європейської Ініціативи "Мери за економічне зростання". Також громада є підписантом Європейської Ініціативи "Угода мерів". У Краснопільській селищній раді – першій громаді Сумської області, завдяки програмі U-LEAD з Європою, збудовано гідний Центр надання адміністративних послуг - створений за європейськими стандартами та доступний для жителів громади та створено в ЦНАПі мобільний підрозділ з надання інклюзивних послуг.

Розвиток освіти для Краснопільської громади є одним з пріоритетних завдань та індикатором розвитку громади в цілому. Краснопільський ліцей №1 є одним зі 100 освітніх закладів України, де пілотується новий Державний стандарт початкової освіти "Нова українська школа". Краснопільська селищна рада – спортивна громада. Вона є малою Батьківщиною таких відомих спортсменів як олімпійський чемпіон Леонід Жаботинський, олімпійських чемпіонок сестер Валентини і Віти Семеренків, багаторазового чемпіона Книги рекордів Гіннеса Артема Сіробаби, майстра спорту України міжнародного класу Тетяни Завалій.

 

Сторінки історії

Краснопілля – селище, центр Краснопільської селищної територіальної громади. Розташоване в долинах річок Сироватка, Закобилля і Тонка, за 40 км на схід від обласного центру – міста Суми. Виникнення Краснопілля пов’язано з будівництвом Бєлгородської оборонної лінії, яка призначалась для захисту південних кордонів Російської держави в XVII ст. від набігів кримських татар і ногайців.

В 1640-1645 рр. російськими служивими людьми і українцями на чолі з полковником Краснопільським була збудована фортеця Краснопілля. Фортеця мала форму квадрату, 70,5 сажень кожна сторона, а всього довжина кріпосних стін була 282 сажні. Стіни були обнесені частоколом з дубових колод висотою 2,5 сажні. Навколо укріплення був викопаний рів глибиною і шириною в 2 сажні, земля з якого була викидана в середину фортеці, так створювався насип висотою 2 сажні. В цей насип і закопували дубові колоди у 8 рядів. Щоб ворогу проникнути в укріплення потрібно було подолати перешкоду в 6,5 сажнів висоти. Фортеця мала підземні ходи, висотою і шириною два метри. Цими ходами захисники фортеці, на випадок облоги міста, могли брати воду з річки Тонкої, або Баби, що протікає по Бабачинському яру та річки Закобилля – на схід від фортеці. У фортеці було кілька колодязів, один з них у підземному ході, що вів до Бабачинського яру. Підземним ходом, що напевно йшов з фортеці на північ, у густі, непроходимі ліси, де зараз знаходиться залізничний вокзал, захисники фортеці могли втекти від ворога на випадок невдачі в боротьбі з ним.

В кішці 50-х років XVII ст. Краснопілля стало сотенним містечком Сумського слобідського полку. З 1782 року Краснопілля входить до складу Охтирського повіту спочатку Харківського намісництва, а з 1835 року – губернії і волосним центром.

Розташоване поблизу відомого сагайдачного шляху, який вів вглиб Росії по нових дорогах, щоб з’єднати Суми з Бєлгородом і Харковом, Краснопілля з часом набувало більшого оборонно-рубіжного значення. Неодноразово Краснопілля зазнавало ворожих нападів. Про відвагу й завзяття захисників фортеці свідчать насипні кургани. Деякі з них уціліли до наших днів. У складі Сумського полку Краснопільські козаки брали участь у битві під Чигирином в 1677 та в 1678 роках, у Кримських походах князя Голіцина в 1687 і в 1689 роках, воювали зі шведами. Мужність краснопільців відзначалась у жалуваних грамотах. Оборонне значення Краснопілля падає в першій чверті XVIII ст. у зв’язку з перенесенням кордонів держави далеко на південь.

Оборонне значення Краснопілля падає в першій чверті XVIII ст. в зв'язку з московськими анексіями земель на південь від міста. Звідси вибуває московський воєвода, припиняється догляд за укріпленням. 1718 в ньому вже не було ні війська, ні артилерії. До 1765 року Краснопілля залишалося сотенним містечком Сумського полку. Містечко мало свою символіку — прапор і печатку з гербом (у щиті — хрест із сяйвом, поставлений на півмісяці).

Після реорганізації Слобідських полків Краснопілля стало слободою, пізніше — волосним центром, з 20-х років XX ст. — центром району.

Основним заняттям місцевих жителів стає хліборобство, в меншій мірі — скотарство, бортництво, винокуріння. Переселенці з Задніпрянщини принесли сюди знання різних галузей народної творчості. Тут виник один з центрів кахляного виробництва на Слобожанщині. Великими землевласниками на Краснопільщині були Андрій та Герасим Кондратьєви, Василь Янгольський, Е. К. Петерс, К. і Ф. Вейссе.

В кінці XVIII ст. в Краснопілля з прилеглими населеними пунктами жило понад 2400 державних селян і близько 800 кріпаків. Через 60 років кількість державних селян збільшилася до 3560 чол., а кріпаків — до 836 чол. В 1886 р. тут жило 5656 чол., а в 1913 р. — 7468 чол. Економічному розвитку Краснопілля сприяла Бєлгородська залізниця, будівництво якої розпочалось в 1898 р. Перший потяг через станцію Краснопілля пройшов 2 серпня 1901 р. Село славилося своїми ярмарками, товари на які привозили з Сум, Курська, Рильська, Обояні.

Після реорганізації Слобідських полків Краснопілля стало слободою, пізніше – волосним центром, з 20-х років XX ст. – центром району.7 березня 1923 року відбулися зміни в адміністративному статусі Краснопілля, ліквідувався поділ губерній на повіти і волості, вводився адміністративно-територіальний поділ на округи та райони. Округи створювалися з 2-3 повітів, а райони – з кількох волостей. Краснопілля стало центром заново створеного Краснопільського району Сумського округу. У 1930 році при переході на двоступінчасту систему управління (район-центр) Краснопілля стало селом, залишившись центром однойменного району, яке ввійшло у 1932 році в Харківську, а в 1939 році в Сумську область.

Краснопільська об’єднана територіальна громада була створена однією з перших восени 2016 року, коли в Сумській області розпочався процес реформи децентралізації і створення об’єднаних територіальних громад. Перші вибори голови і ради Краснопільської громади відбулися 29 квітня 2017 року.

 

 

РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ ПОТОЧНОГО СТАНУ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ КРАСНОПІЛЬСЬКОЇ ГРОМАДИ

 

2.1. Обсяг утворення відходів та наявна інфраструктура

Відходи – будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видаленням.

На території громади утворюються змішані відходи, окремо – пластик.

з/п

Рік видалення ТПВ

Кількість видалених ТПВ

тис. тонн

Кількість видалених ТПВ

тис. м3

1

2014

710

2640

2

2015

2102

4386

3

2016

2007

4898

4

2017

2059

5023

5

2018

2640

6440

6

2019

2780

6780

7

2020

1635,12

3988

8

2021

2132

5000

9

2022

515

1256

 

Назва громади

Суб’єкт господарювання у сфері поводження з відходами

Звалища та полігони

Наявна техніка

Засоби для надання послуги з вивезення побутових відходів

Краснопільська селищна рада

КП «Екосервіс», визначений рішенням Виконавчого комітету  від 30.06.2023 № 107 виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території Краснопільської селищної ради

На території громади розташовані Полігон ТПВ № 110 смт Краснопілля, Звалище ТПВ № 82 смт Угроїди

Сміттєвоз, МАЗ з боковою загрузкою, МТЗ з причепом

Корзини для збору ТПВ – 200 шт. Корзина для збору пластику – 39 шт. Майданчики для розміщення контейнерів для збору ТПВ та пластику – 60 шт.

 

На території населених пунктів громади діє схема санітарного очищення населених пунктів, затверджена у 2016 році, розробка схеми санітарного очищення населених пунктів Краснопільської селищної ради, як цілісної територіальної одиниці, призупинена в зв’язку з військовим станом.

 

2.2. Програми, плани дій

Рішенням 14 сесії 8 скликання № 756 від 29.10.2021 року Краснопільської селищної ради затверджено «Програма поводження з твердими побутовими відходами на території Краснопільської селищної ради на 2022-2030 р.р.».

Основною метою програми поводження з твердими побутовими відходами на території Краснопільської селищної ради  на 2022 - 2030 роки визначено координацію дій органів всіх гілок місцевої влади, суб'єктів господарювання та активізацію населення для забезпечення реалізації загальнодержавної програми поводження з твердими побутовими відходами та державної політики в цій сфері, яка спрямована на підвищення ресурсозбереження, зменшення шкідливого впливу відходів на навколишнє природне середовище і здоров'я людей та створення умов, що сприятимуть забезпеченню повного збирання, перевезення, утилізації, знешкодження та захоронення побутових відходів та перехід на самоокупність.

     Для досягнення мети програми передбачається:

-           розроблення та затвердження схеми  санітарного очищення населених пунктів Краснопільської селищної ради;

-           проведення конкурсу  навизначення надавача послуг по збору та вивезенню побутових відходів;

-           виділення та оформлення земельних ділянок для розташування контейнерних майданчиків для збору  ТПВ;

-           виділення та оформлення ділянок для компостування органічного сміття;

-           організація збирання та вивезення від усіх об’єктів утворення відходів та в кожному населенному пункті селищної ради;

-           ліквідація несанкціонованих стихійних сміттєзвалищ;

-           здійснення контролю за населенням щодо не допущення утворення стихійних сміттєзвалищ та самовільного вивезення, спалювання та утилізації побутових відходів;

-           посилення роботи з населенням по укладанню договорів на вивезення ТПВ;

-           проведення роз’яснювальної роботи серед учнів навчальних закладів, населення щодо поводження з побутовими відходами, а також про компостування органічного сміття;

-           розрахунок та затвердження економічно обґрунтованих тарифів та підвищення рентабельності і ефективності виробничої діяльності коммунального підприємства у сфері поводження з відходами;

-           придбання баків, контейнерів в т. ч. для роздільного збирання ТПВ;

-           придбання спецтехніки для здійснення збору, зберігання, утилізації та перевезення побутових відходів; 

-          покращення якості і розширення обсягів надання послуг з вивезення відходів;

-           впровадження системи моніторингу поводження з ТПВ та покращення їх обліку і звітності;

-           запровадження системи роздільного збору побутових відходів (далі – ТПВ) за фракціями: скло, папір, пластик, бляшанки;

-           впровадження новітніх технологій щодо роздільного збирання ТПВ;

-           полігон твердих побутових відходів (переробний комплекс)  повинен забезпечити сортування побутових відходів в режимі одноденного запасу сировини для сортування на фракції, як це вимагає технологія переробки на заводі, та відвантажувати вторинні ресурси згідно графіків;

-           забезпечити контроль за відходами другого та першого классу небезпеки та, згідно окремої програми, забезпечити їх вивіз на утилізацію на спеціалізованих підприємствах.

Основне завдання програми – впровадження засобів механізації сучасного технічного рівня та оновлення парку сміттєзбиральних машин, контейнерного господарства; впровадження сучасних підходів та технологій в сфері поводження з побутовими відходами, а саме: 

-           застосування роздільного збору побутових відходів (придбання контейнерів для збору відходів з паперу, для збору скла, для збору пластику, для збору бляшанок);

-           ліквідація  стихійних сміттєзвалищ;

-           упорядкування існуючого полігону ТПВ;

-           придбання техніки для запровадження компостування органічних відходів (фронтального навантажувача, установки з механічними ситами та системою транспортерів);

-           придбання сучасного навантажувального обладнання (вилкового навантажувача);

-           придбання потужного пакувального обладнання промислового виробництва (пресу);

-           придбання 500 штук євроконтейнерів;

-           придбання двох сміттєвозів та однієї асенізаторної машини.

 

2.3. Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами.

тис.грн.

Обсяг коштів, які пропонується залучити на виконання Програми

 

 

2022

 

 

 

 

2023

 

 

2024

2025

2026

 

2027

 

 

2028

 

 

2029

 

 

2030

 

Усього витрат на виконання Програми

на 2022- 2030 роки

Обсяг ресурсів, усього,

у тому числі:

 

430,0

 

 

880,0

 

1520,0

1500,0

1500,0

1500,0

1500,0

1500,0

1500,0

11830,0

 

державний бюджет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

місцеві бюджети

 

 

430,0

 

880,0

 

1520,0

1500,0

1500,0

1500,0

1500,0

1500,0

1500,0

11830,0

 

інші джерела

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.4. Система управління осадами стічних вод від комунальних очисних

На території громади в смт Краснопілля знаходяться очисні споруди, протяжність каналізаційних мереж складає 8 км, працює 1 каналізаційна станція.

Джерелами утворення осадів від комунальних очисних споруд є каналізаційні очисні споруди.

Обсяги стоків, млн.м3/рік

2021 рік – 0,036

2022 рік – 0,028

Система управління здійснюється самим підприємством водопровідно-каналізаційного господарства в рамках технологічного регламенту, а саме відбувається зневоднення осаду на мулових майданчиках, де осади зберігаються.

Відповідно до Директиви Ради 91/271/ЄЕС «Про очистку міських стічних вод» осад повинен, за можливості, повторно використовуватись (як добриво на полях сільськогосподарських угідь).

Для забезпечення стабільної, безаварійної роботи очисних споруд необхідно провести їх капітальний ремонт та очищення мулових майданчиків.

 

РОЗДІЛ 3. ПЛАНУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ В ГРОМАДІ

 

3.1. Цілі та цільові показники МПУВ

 

Цілями місцевого плану на території Краснопільської громади є:

- створення ефективної, дієвої та рентабельної системи управління відходами у відповідності до ієрархії пріоритетів поводження з відходами, максимального  зменшення їх захоронення на полігонах та збільшення обсягів перероблення при економічно доступному варіанті;

- створення та забезпечення роботи МПУВ, яка забезпечить зменшення навантаження на довкілля.

1. Розроблення МПУВ – 2023 рік.

2. Проведення інвентаризації об’єктів зберігання побутових відходів. Проведення ревізії паспортів та лабораторних досліджень ґрунту, повітря та води.

3. Уточнення та перегляд  норм утворення побутових відходів – 2025 рік.

4. Припинення експлуатації об’єкта зберігання відходів, рекультивація, що не відповідають державним стандартам – 2024-2025 роки.

5. Розробка схеми санітарної очистки населених пунктів Краснопільської селищної ради – 2026 рік.

6. Оновлення матеріально-технічної бази: парк спецтранспорту, контейнерний парк (для змішаних відходів, для пластику, для паперу, для скла, для бляшанок) – 2025-          2027 роки.

7. Будівництво та введення в експлуатацію об’єкта біологічного оброблення відходів, що біологічно розкладаються – 2027-2028 роки.

8. Розроблення ТЕО для об’єктів з анаеробного розкладу (компостування) та анаеробного розкладу відходів рослинного походження – 2026-2028 роки.

9. Розробка та реалізація плану утилізації осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд – 2026-2028 роки.

 

3.2. Сценарії місцевого плану (роздільне збирання, розробка схеми санітарного очищення населених пунктів громади)

 

Система збирання побутових відходів, що передбачається МПУВ складається з таких операцій:

  1. Збирання змішаних побутових відходів.
  2. Роздільне збирання ресурсоцінних компонентів (вторинної сировини) побутових відходів: скла, пластику, паперу, бляшанок та за економічної доцільності після 2024 року – відходів, що біологічно розкладаються (харчових відходів, переважно рослинного походження).
  3. Роздільне збирання відпрацьованих батарейок, батарей, акумуляторів та відходів електричного та електронного обладнання (ВЕЕО) та їх системи збирання з моменту запровадження в Україні принципу розширеної відповідальності виробника.

Система збирання побутових відходів включає обов’язкове впровадження планово-регулярної системи збирання побутових відходів та облаштування контейнерних майданчиків у відповідності до вимог чинного законодавства.

Роздільне збирання відходів, що біологічно розкладаються (харчових відходів, переважно рослинного походження) здійснюється на місцевому рівні та включає стимулювання, заохочення органом місцевого самоврядування мешканців до роздільного збирання та компостування органічної складової побутових відходів у приватних домогосподарствах сільської місцевості.

Перед впровадженням збирання відпрацьованих батарейок, батарей, акумуляторів та ВЕЕО необхідно переконатись в наявності підприємств, що забезпечать оброблення цих відходів. Спосіб організації збирання визначається самостійно органом місцевого самоврядування та відображається у схемах санітарного очищення населених пунктів.

 

3.3 Організація збирання побутових відходів (параметри інфраструктури збирання та вивезення побутових відходів)

 

На території Краснопільської селищної територіальної громади надавачем послуг з вивезення побутових відходів є комунальне підприємство «Екосервіс», яке на підставі  укладених договорів здійснює господарську діяльність та надає послуги по вивезенню відходів для населення, підприємств, установ та організацій. Для надавання вказаних послуг використовуються парк контейнерний для змішаних відходів, для роздільного збирання, парк спецтехніки: спеціальний автомобіль по вивезенню відходів та трактор з причепом. Змішані побутові відходи вивозяться на «Полігон ТПВ № 110» смт Краснопілля.

Для розширення надання послуг з роздільного збирання відходів на території громади є необхідність у оновленні парку спеціальної техніки, придбанні контейнерів для скла, паперу, бляшанок, закупівля контейнерів для пластику та змішаних відходів, обладнанні Пункту підготовки вторинної сировини (далі Пункту). Пункт це критий або відкритий майданчик, який забезпечує приймання невеликих обсягів вторинної сировини (макулатури, полімерів, склобою тощо), та забезпечує ручне сортування, тюкування, можливо пресування вторинної сировини. Такі пункти встановлюються в тих громадах, де недоцільно встановлювати сміттєсортувальну лінію. Технічна характеристика такого Пункту для Краснопільської селищної територіальної громади: земельна ділянка площею від 1 га,  ділянка для розміщення Пункту, під’їзди до неї  з твердим покриттям,  ручне сортування та механізоване пресування, розрахункова потужність – 1,3 т/год.

 

 

3.4. Закриття «Полігону ТПВ №110» смт Краснопілля, «Звалища ТПВ № 82»                     смт Угроїди, що не відповідають санітарним та екологічним нормам

Необхідність закриття та рекультивація сміттєзвалищ, що не відповідають вимогам державних, будівельних та санітарних норм передбачена Національним планом управління відходами до 2030 року.

На території Краснопільської громади знаходяться «Полігон ТПВ №110»                     смт Краснопілля, «Звалище ТПВ № 82» смт Угроїди. В 2021 році проведено лабораторні дослідження грунту та повітря на вказаних об’єктах працівниками ДУ «Сумський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров‘я України». За результатами проведених досліджень визначено, що «Полігон ТПВ №110»  смт Краснопілля відповідає санітарним нормам та державним стандартам, в свою чергу  «Звалище ТПВ № 82» смт Угроїди не відповідає санітарним нормам та державним стандартам. З 2020 року на територію звалища в смт Угроїди побутові відходи не вивозились. У 2024 році планується закриття та рекультивація вказаного Звалища.

 

3.5. Розвиток інфраструктури управління побутовими відходами

 

Розвиток інфраструктури управління побутовими відходами включає інформацію про модернізацію існуючих та планування будівництва нових об’єктів збирання, оброблення та захоронення відходів за окремими їх категоріями, здійснюється як елемент розвитку систем управління відходами.

Для виконання МПУВ є необхідність у проведенні модернізації «Полігону ТПВ              № 110» в смт Краснопілля, закриття та рекультивацію «Звалища ТПВ № 82» смт Угроїди, поновлення контейнерного парку для збирання змішаних відходів, придбання та встановлення на території громади контейнерів для роздільного збирання (скла, паперу, бляшанок, пластику).

Національною стратегією управління відходами в Україні до 2025 року передбачається створення потужностей з компостування біовідходів.

 

3.6. Відходи рослинного походження

           

            Управління відходами сільського господарства рослинного походження здійснюється на загальних засадах управління відходами.

            МПУВ до 2030 року передбачаються наступні заходи, що повинні бути реалізовані в громаді:

- сприяння використання біомаси сільськогосподарських відходів для виробництва енергії;

- створення умов для впровадження процесів анаеробного та аеробного розкладання відходів рослинного походження у суб’єктів господарювання сільськогосподарського сектору;

- поширення серед населення громади культури компостування залишків рослинного, тваринного походження в приватних домогосподарствах;

- підвищення інформованості населення у сфері управління відходами.

            Найбільш прийнятними напрямками розвитку технологій обробки відходів сільського господарства рослинного походження для громади є:

  1. компостування в штабелях;
  2. компостування в буртах;
  3. аеробне розкладання.

Для розвитку інфраструктури сфери управління відходами сільського господарства передбачається:  

- впровадження об’єктів з аеробного розкладання відходів (компостування) та анаеробного розкладання відходів рослинного походження. Такі проекти можуть бути реалізовані суб’єктами господарювання самостійно, як виключно для рослинних відходів, так і для комбінацій рослинних відходів з відходами тваринництва/птахівництва, а також з виробничими відходами.

 

3.7. Осади споруд очищення стічних вод в населених пунктах громади

 

            Управління осадами споруд очищення стічних вод включає заходи відповідно до осадів, що утворюються в процесі очищення стічних вод, які зібрані та відведені з території населених пунктів Краснопільської селищної територіальної громади.

            Управління осадами споруд очищення стічних вод в населених пунктах громади повинно забезпечити:

- поліпшення екологічного стану за рахунок зменшення викидів парникових газів в процесі обробки та утилізації свіже утворюваних осадів на діючих очисних спорудах;

- паспортизацію осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд;

- розроблення та реалізацію плану утилізації осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд;

- розроблення та утилізацію плану рекультивації та повернення в обіг земель після утилізації осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд;

- стимулювання підприємства з водовідведення до використання сучасних методів обробки осадів для можливості їх повторного використання;

- забезпечення дотримання виконання реконструкції існуючих та будівництво нових очисних споруд за умови відсутності в їх складі завершеного технологічного ланцюжка обробки та утилізації осадів;

- залучення коштів екологічного фонду та міжнародних фінансових організацій.

Осади стічних вод – осади, що утворюються на очисних спорудах систем водовідведення у процесі очищення стічних вод.

Згідно з ДБН В.2.5-75:2013 «Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» осади, що утворюються в процесі очищення стічних вод, мають проходити обробку, яка забезпечує їх повторне використання, раціональне використання території, захист ґрунту, ґрунтових вод й атмосфери, можливість утилізації біогазу.

Відповідно до абзацу п'ятого статті 11 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» в Україні також розроблено та введено в дію Наказом Мінрегіону від 12.12.2018 № 341 «Порядок повторного використання очищених стічних вод та осаду за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин».

             Згідно цього Порядку осади стічних вод, які пройшли необхідні технологічні стадії обробки, можуть використовуватися:

1) для удобрювання грунтів відповідно до Закону України «Про охорону земель» з урахуванням особливостей, ст. 39 зазначеного Закону;

2) як альтернативний вид палива відповідно до Закону України «Про альтернативні джерела енергії».

На території громади (в селищі Краснопілля) функціонує об‘єкт каналізаційних очисних споруд потужністю 146 тис.м3/рік, який потребує проведення робіт реконструкції.

    Для покращення роботи цього об‘єкту каналізаційно - очисних споруд, удосконалення управління осадами стічних вод на ньому необхідне виконання наступних заходів:

1) запровадження технологічних прийомів обробки та утилізації свіже утворюваних осадів;

2) паспортизацію осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд;

3) розроблення та реалізацію плану утилізації осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд;

4) розроблення та реалізацію плану рекультивації та повернення в обіг земель після утилізації осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд;

5) створення механізму стимулювання підприємств водовідведення до використання сучасних методів обробки осадів для можливості їх повторного використання;

6) реконструкція існуючих очисних споруд з обов’язковим запровадженням технологічних прийомів обробки осаду для можливості його повторного використання (для удобрювання ґрунтів або як альтернативний вид палива).

 

3.8. Фінансово-економічне забезпечення системи: тарифна політика та доступність

 

            Джерелами фінансування заходів, передбачених МПУВ, розглядаються такі джерела фінансування:

  1. кошти державного бюджету: державний фонд охорони навколишнього природного середовища;
  2. кошти місцевого бюджету: бюджет селищної територіальної громади; інші кошти громади;
  3. власні кошти суб’єктів господарювання;
  4. запозичені та залучені кошти: інвестиційні кошти; кредитні кошти; грантове фінансування; безповоротна фінансова допомога;
  5. кошти за надані послуги з поводження з відходами (тариф) та реалізовану вторинну сировину.

Припинення експлуатації/закриття та рекультивація сміттєзвалищ і полігонів відходів.

У Сумській області налічується 165 полігонів та сміттєзвалищ. Запропоновано, щоб ці полігони функціонували до введення в експлуатацію нових регіональних полігонів. Враховуючи організаційні і фінансові обмеження, обов’язковим має бути закриття полігонів у відповідності до затвердженого РПУВ графіку, з метою недопущення захоронення на них відходів, та поступова їх рекультивація у відповідності фінансової спроможності. Фактична вартість закриття та рекультивації об’єктів захоронення відходів визначається на етапі розроблення ПКД. За результатами первинної індикативної оцінки загальна потреба у фінансуванні рекультивації та закриття сміттєзвалищ становить 4 395 млн грн., з розрахунку 16500 тис. грн на 1 га. Ця сума перевищує загальні сукупні обсяги фінансування, доступні для місцевих бюджетів та спеціального фонду обласного бюджету. У РПУВ передбачається наступна структура фінансування заходів із закриття та рекультивації місць захоронення побутових відходів: Припинення діяльності та закриття об’єктів захоронення побутових відходів здійснюється шляхом співфінансування з місцевих бюджетів (в межах їх фінансових можливостей), спеціального фонду обласного бюджету та, за можливості, з державного, з наступним прогнозованим співвідношенням: 1) Місцеві бюджети - 30%; 2) Обласний бюджет - 20%; 3) Державний бюджет - 50%.

Проведення інформаційно-просвітницької діяльності.

Рекомендовано визначити фіксовану частину видатків з місцевих та обласного бюджетів на просвітницьку кампанію та роботу з підвищення кваліфікації ОМС питань поводження з відходами на рівні від 5% від загального обсягу надходжень до спецфондів. Для просвітницької діяльності пропонується залучати грантові кошти, крупні місцеві компанії (як спосіб реалізації корпоративної соціальної відповідальності) та «людський ресурс» через реалізацію проектів. Для того, щоб цей компонент був успішно реалізований доцільно налагодити відносини з місцевими ГО та регулярно відстежувати грантові пропозиції та проекти, навчити персонал належним чином оформлювати заявки. Для впровадження проектів важливо мати підтримку ОМС, оскільки деякі грантові проекти потребують співфінансування.

Управління небезпечними відходами. Фінансування заходів під час управління небезпечними відходами у складі побутови відходів здійснюється на загальних принципах управління побутовими відходами. Фінансування заходів під час управління небезпечними відходами суб’єктів господарювання здійснюється відповідними суб’єктами господарювання за власний рахунок.

Управління відходами, що містять СОЗ (стійкий органічний забруднювач).

Фінансування управління відходами що містять СОЗ здійснюється відповідними суб’єктами господарювання за власний рахунок.

 

Управління промисловими відходами суб’єктів господарювання.

Фінансування управління промисловими відходами здійснюється відповідними суб’єктами господарювання за власний рахунок.

 Управління відходами будівництва та знесення.

Фінансування управління відходами будівництва та знесення здійснюється відповідними власниками відходів за власний рахунок.

РПУВ передбачається проведення оцінки фактичної діяльності підприємств будівельної галузі, визначення дійсних обсягів утворення відходів будівництва та знесення, а також шляхів поводження з ними та надання рекомендації щодо створення об’єктів інфраструктури для оброблення та видалення відходів будівництва та знесення за рахунок обласного бюджету, розроблення ТЕО (та ПДК) та будівництво об’єкту оброблення відходів з мобільним обладнанням для сортування та подрібнення відходів будівництва та знесення в м. Суми, м. Шостка, м. Конотоп. Передбачається, що така діяльність буде фінансуватися з місцевого бюджету або шляхом залучення стороннього фінансування.

Управління відходами сільського господарства.

 Поточні витрати на поводження з відходами сільського господарства фінансується відповідними власниками відходів за власний рахунок, а також за рахунок фінансових надходжень від реалізації продуктів перероблення окремих видів відходів. РПУВ передбачається розробка ТЕО для об’єктів з аеробного розкладу (компостування) та анаеробного розкладу відходів рослинного походження та ТЕО для будівництва когенераційних установок на базі споруд з анаеробного розкладу. Фінансування розроблення ТЕО та будівництво передбачається за рахунок коштів субєктів господарювання.

Управління відходами електричного та електронного обладнання.

Управління відходами електричного та електронного обладнання фінансується відповідними власниками відходів за власний рахунок, а також за рахунок фінансових надходжень від реалізації продуктів перероблення відходів електронного та електричного обладнання. Після введення в дію Закону України «Про управління відходами» в рамках розширеної відповідальності виробника з’явиться додаткове джерело фінансування в сфері управління відходами електричного та електронного обладнання. Управління відпрацьованими батарейками, батареями та акумуляторами. Управління відпрацьованими батарейками, батареями та акумуляторами фінансується відповідними власниками відходів за власний рахунок, а також за рахунок фінансових надходжень від реалізації продуктів перероблення відходів. Після введення в дію Закону України «Про управління відходами» в рамках розширеної відповідальності виробника з’явиться додаткове джерело фінансування в сфері управління відпрацьованими батарейками, батареями та акумуляторами.

Управління медичними відходами.

У рамках реалізації РПУВ передбачається створення та підтримання електронної бази даних щодо обсягів утворення та напрямів поводження з медичними відходами та проведення дослідження щодо визначення потреби у збільшенні наявних потужностей та створенні додаткових об’єктів з оброблення медичних відходів. Фінансування передбачається за рахунок обласного бюджету.

Управління осадами стічних вод від комунальних очисних споруд.

МПУВ передбачається паспортизація місць видалення відходів (розміщення осаду стічних вод) за рахунок коштів субєктів господарювання.

Калькуляція

планово-розрахункового тарифу на послуги поводження з побутовими відходами від усіх категорій споживачів на територію сміттєзвалища по КП «Екосервіс» Краснопільської селищної ради на 2021 рік (розраховано відповідно до «Порядку формування тарифів на послуги поводження з побутовими відходами» затвердженому постанови КМУ № 1010 від 26.07.2006 р. зі змінами.)

 

Витрати виробництва, що відносяться на                          908441,00 грн.

собівартість послуг в розрахунку на рік , всього, грн.                                                            

            в тому числі:

Прямі матеріальні витрати, всього, грн.                                        277531,00 грн.

з них:

 паливно-мастильні матеріали (дизпаливо, оливи)                       245232,00 грн.

 

матеріали для ремонту засобів механізації, а саме

сміттєзбиральної техніки (витрати на запасні частини )  32299,00 грн.

 

Прямі витрати на оплату праці виробничих

працівників по вивозу твердих побутових відходів, грн.             288000,00 грн. 

 

Прямі витрати на внески по загальнообов’язковому

державному соціальному страхуванню виробничого                  63360,00 грн.

персоналу (єдиний соціальний внесок), грн.

 

Адміністративно-господарчі витрати, які відповідно

до визначеного відсотку розподілення відносяться                      279550,00 грн.

на послуги по вивезенню побутових відходів

сміттєзбиральною технікою, грн.

Розрахунки приведені  в додатку №1

 

Обсяги надання послуг з вивезення побутових

відходів сміттєзбиральною технікою в натуральному

виразі, всього, куб.м.                                                                                    6000,00 куб. м.  

            в тому числі:                                          

  • населення                                                                               4400,00 куб.м.
  • бюджетні установи та організації                                       1100,00 куб.м.
  • інші споживачі не бюджетної сфери                                  500,00 куб.м.

 

Планова собівартість вивезення 1 куб. м.                                 151.50 грн./куб.м.

побутових відходів сміттєзбиральною

технікою від усіх категорій споживачів

на територію сміттєзвалища, грн./куб.м.

( 908441,00 грн. / 6000 куб. м.)

 

Розрахунковий тариф для населення і гуртожитків,

 житлова площа яких використовується для

проживання населення, бюджетних установ                            166,55грн./куб.м.

з врахуванням  10,0 %рентабельності

за 1 куб./м. вивезення твердих побутових відходів

сміттєприбиральною технікою  на територію сміттєзвалища

 

Розрахунковий тариф для інших категорій споживачів

(приватних підприємців, підприємств та організацій            

не бюджетної сфери) з врахуванням20,0 %рентабельності

за 1 куб./м. вивезення побутових                                                 181,68 грн./куб.м.

відходівсміттєприбиральною технікою 

на територію сміттєзвалища

 

Розрахунки тарифу на послуги по вивезенню побутових відходів сміттєприбиральною технікою на територію сміттєзвалища

Розмір адміністративних витрат в відповідно до п. 15 Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами, затвердженого ПКМУ № 1010 від 26.07.2006 року в редакції ПКМУ № 318 від 27.03.2019 року не обмежується 15%. Обмеження знято в результаті внесення змін ПКМУ № 318 від 27.03.2019 року.

У відповідності до вимог Постанови КМУ № 1010 від 26.07.2006 року „Про затвердження порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами” зі змінами та доповненнями:

 

Визначаємо розмір витрат за окремою статтею у грошовому виразі на одиницю калькулювання собівартості послуг за формулою:

Аі = Ві/Qn, де Qn – запланований обсяг надання послуги, куб.м.

 

  1. Планові витрати на паливо-мастильні матеріали

Аі = 245232,00 грн. / 6000,0 куб.м.  = 40,87 грн./1 куб.м.

  1. Планові витрати на запчастини для ремонту  та витрати на страхування

Аі = 32299,00 грн. / 6000,0 куб.м.  = 5,38 грн./1 куб.м.

  1. Планові витрати на оплату праці виробничих працівників

Аі = 288000,00грн. / 6000,0 куб.м.  = 48,00 грн./1 куб.м.

  1. Планові витрати на єдиний соціальний внесок

Аі = 63360,00 грн. / 6000,0куб.м.  = 10,56 грн./1 куб.м.

  1. Планові адміністративні витрати, які відповідно до визначеного відсотку розподілення відносяться  на послуги по вивезенню твердих побутових відходів сміттєзбиральною технікою

Аі = 279550,00 грн. / 6000,0куб.м.  = 46,59 грн./1 куб.м.

 

Разом повна планова собівартість одиниці послуги (ПС) визначається за формулою:

 

ПС = ГВк, де ГВк – сума витрат за всіма групами витрат, гривень за 1 куб.м.

 

ПС = (40,87+5,38+48,00+10,56+46,59) = 151,50 грн. /1 куб.м. вивезення твердих побутових відходів

 

Розрахунок економічно-обґрунтованого тарифу (Т) на послугу по вивезенню побутових відходів за формулою: 

Т = ПС + П, де П – планований прибуток з відрахуванням податку на прибуток.

 

Планований прибуток встановлено:

  • для населення та бюджетних установ у розмірі 10,0 % від повної планової собівартості;
  • для інших категорій споживачів (приватних підприємців, підприємств та організацій не бюджетної сфери) у розмірі 20,0%

Порядком формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами в редакції ПКМУ № 318 від 27.03.2019 року розмір планового прибутку не обмежується.

 

Розрахунок планового прибутку:

 

  • для населення та бюджетних установ та організацій

П =151,40грн. х 10,0% /100 = 15,15 грн./ 1 куб.м.;

  • для інших категорій споживачів
  • П = 151,40 грн. х 20,0%/100 = 30,28 грн./ 1 куб.м.

 

Розрахунок тарифу:

  • для населення та бюджетних установ та організацій

Т = 151,40 грн. + 15,15 грн. = 166,55 грн./1 куб.м.

для інших категорій споживачів

Т = 151,40 грн. + 30,28 грн. = 181,68 грн./1 куб.м.

 

РОЗРАХУНОК ТАРИФУ НА ПОСЛУГИ ПО ВИВЕЗЕННЮ ПОБУТОВИХ ВІДХОДІВ СМІТТЄПРИБИРАЛЬНОЮ ТЕХНІКОЮ НА ТЕРИТОРІЮ  СМІТТЄЗВАЛИЩА ДЛЯ НАСЕЛЕННЯ З ОДНІЄЇ ОСОБИ

 

Т = 166,55 х 2,2:12= 30,53 грн.;

 

де 2,2 куб/м норма вивезення ТПВ на одну особу на рік.

 

 

Розрахунок

загальновиробничих витрат по КП «Екосервіс» КСР

повної планової собівартості послуг

 

  1. Прямі матеріальні витрати

1.1 Витрати на паливно-мастильні матеріали:

 - Трактор МТЗ  - 80

норма витрат дизельного палива5,8 л/г х3 год. на день х180 днів=3132 л. х 26,50 грн =82998грн;

витрат масла для 1 л. палива 3%  - 3132 л*3%=93,96 л х 50,00 грн.=4698,00 грн.

  • МАЗ – 5340С2

витрати палива в середньому 30,5 л./100 км;

пробіг за день в середньому 60 км;

витрати палива за день (60 км х 30,5л.)/100 =18,30 літрів;

вивантажено контейнерів за день в середньому 35 ящ.

витрати палива за день на завантаження/ розвантаження ТПВ 35 ящ. х 0,3 л. = 10,5 л.

відпрацьовано днів 180;

витрати палива на рік (18,3л+10,5) х26,50 грн. х 180 дні=137376,00 грн.;

витрати масла для 1 л дизельного паливана 1 день палива 3,9% - (18,3 л+ 10,5) х 3,9% =1,12 л

витрати масла на рік 1,12 л х 180 днів = 201,6 л х 100 грн = 20160,00 грн.

Вартість ПММ, всього 245232,00 грн.

 

1.2. Ремонт техніки матеріали, запасні частини та комплектуючі засоби, витрати на страхування транспортних засобів

Найменування

Кількість, шт

Середня ціна за шт., грн

Сума, грн

1

Запчастини

 

 

30000,00

2

Страхування транспортних засобів

1

979,00

979,00

3

Рукавиці

36

20,00

720,00

4

Лопати

6

100,00

600,00

Всього

 

 

32299,00

 

  1. Прямі витрати з оплати праці:

Заробітна плата

Посада

Кількість одиниць

Посадовий оклад

Річний фонд оплати праці

Єдиний соціальний внесок (22%)

1

Водій автотранспортних засобів

1

6000,00

72000,00

15840,00

2

Тракторист

1

6000,00

72000,00

15840,00

3

Робітник з благоустрою

1

6000,00

72000,00

15840,00

4

Бухгалтер

1

6000,00

72000,00

15840,00

Всього

   

288000,00

63360,00

 

  1. Адміністративні витрати

 

3.1 Заробітна плата адмін. персоналу:

Посада

Кількість одиниць

Посадовий оклад

Річний фонд оплати праці

Єдиний соціальний внесок (22%)

1

Директор

1

9500,00

114000,00

25080,00

2

Головний бухгалтер

1

8000,00

96000,00

21120,00

Всього

   

210000,00

46200,00

 

3.2. Інші адміністративні витрати:

Витрати

Сума, грн

1

Розрахунково - касове обслуговування

3600,00

2.

Відшкодування електроенергії

1300,00

3.

Відшкодування теплопостачання

12650,00

4

Витрати на придбання канцтоварів

5800,00

Всього

23350,00

 

РОЗДІЛ ІУ. ІНДИКАТОРИ ТА МОНІТОРИНГ МПУВ

4.1. Розробка індикаторів виконання плану

 

            Індикатори виконання заходів враховують цільові показники, які встановлені Національною стратегією управління відходами та Національним планом управління відходами.   

Цільові показники Місцевого плану управління відходами:

1. Розроблення МПУВ – 2023 рік.

2. Проведення інвентарізації об’єктів зберігання побутових відходів. Проведення ревізії паспортів та лабораторних досліджень грунту, повітря та води.

3. Уточнення та перегляд  норм утворення побутових відходів – 2025 рік.

4. Припинення експлуатації об’єкта зберігання відходів, рекультивація, які не відповідають державним стандартам – 2024-2025 роки.

5. Розробка схеми санітарної очистки населених пунктів Краснопільської селищної ради – 2026 рік.

6. Оновлення матеріально-технічної бази: парк спецтранспорту, контейнерного парку ( для змішаних відходів, для пластику, для паперу, для скла, для бляшанок) – 2025-2027 роки.

7. Будівництво та введення в експлуатацію об’єкта біологічного оброблення відходів, що біологічно розкладаються – 2027-2028 роки.

8. Розроблення ТЕО для об’єктів з аеробного розкладу (компостування) та анаеробного розкладу відходів рослинного погодження – 2026-2028 роки.

9. Розробка та реалізація плану утилізації осадів, що накопичені на мулових майданчиках очисних споруд – 2026-2028 роки.

 

4.2. Моніторинг МПУВ

 

Моніторинг та контроль за індикаторами досягнення відповідних цільових показників та індикаторами виконання заходів з реалізації МПУВ здійснюється щороку за окремими планами моніторингу реалізації РПУВ структурних підрозділів (відповідно до РПУВ) Сумської ОДА (Департамент житлово-комунального господарства та енергоефективності, Департамент захисту довкілля та енергетики), Головним управлінням статистики в Сумській області, державною екологічною інспекцією Сумської області.

 

 

 

Заступник селищного голови

з питань діяльності виконавчих

органів ради                                                                                     Василь ЛАВРІНЕНКО

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь